Fynslund Boldklub | Fynslundvej 104 | 6064 Jordrup | CVR.: 33 84 85 60

Fynslund/Jordrup.dk

FlytTilFynslund.dk

Padel

For at kunne spille padel på FB's bane skal du som udgangspunkt have en  medlemsprofil uanset om du vælger et "Padel medlemsskab" eller "Pay and Play" (de tidligere pay and play profiler kan ikke bruges efter 1/9 2021).

1: Padel medlemskab i Fynslund Boldklub

Køb af medlemskab på fynslundboldklub.dk
Vælg ”Tilmelding/Kontingent” – Padel – Tilmeld

Helårs     01/03 2024 – 31/03 2025    kr. 1000,-
Sommer  01/04 2024 – 30/09 2025    kr. 750,-
U18         01/04 2024 – 30/09 2025    kr. 350,-
OBS! Børn på 12 år eller yngre, må kun spille under opsyn af voksen over 18 år.

Book dine tider, i højre side, på fynslundboldklub.dk  -    BOOK Padel

Vælg ”Dato” – Vælg ”Næste” – Vælg ”Tidspunkt”
Log ind med samme profil, som er brugt til at købe Padel Medlemskab.
Vælg ”Book”
Der sendes en booking bekræftelse, til den registrerede mal adr. med en kode til døren.

2: Spil med et medlem

Har man ikke selv et padel medlemskab, kan man spille med et eller flere medlemmer, mod at betale kr. 25,- for 1,5 time pr. ikke medlem til Fynslund Boldklub på MobilePay 53272 skriv dato og tidspunkt for spil i kommentarfeltet.

3: Pay & Play

Banen bookes  på fynslundboldklub.dk for kr. 150,- for 1,5 time.
Login/profil oprettes på fynslundboldklub.dk
Vælg "Tilmelding/kontingent" – Padel – Pay & Play profil – Tilmeld

Betingelser:

Medlemskab er personligt, kan ikke overdrages til andre og gælder kun spil for en person. Det er bookeren af banen, der har ansvaret for at alle har betalt.
Der kan kun bookes tider 30 dage frem. For reservation til specielle lejligheder, kontakt Jan på e-mail kontor@fynslundhallen.dk

Hvad er Padel?

Padel er en sportsgren, der som udgangspunkt spilles 2 x 2 personer. Det har stor lighed med tennis og squash, da man skal spille bolden over nettet i midten af banen og må benytte banderne. Pointsystemet er som i tennis, hvor man spiller bedst ud af tre sæt.

‍En padelbane er 10×20 m. Banen består af en rammekonstruktion af glas og trådnet samt et underlag af kunstgræs og sand. Boldene der bruges i Padel ligner tennisbolde, men er blødere, og man spiller med et bat med en hård overflade uden strenge.

‍Banderne på banen gør at det er svært at afslutte duellerne, hvilket gør, at man hurtigt kan få glæde af at spille padel, uden at have den store tekniske kunnen. ALLE kan spille padel - det er nemt at lære og en sportsgren for alle aldre.

Reglerne i Padel

Point

Man tæller ligesom i tennis – dvs. 15, 30, 40…1 sæt = 6 partier (altid minimum en difference på 2. Dvs. f.eks. 6-4.
Hvis der står 5-5 spiller man til 7-5. Hvis den står 6-6 spiller man tie-break.

Tie-break starter med den spiller som skulle serve i det”normale” parti. Denne spiller server kun første point og server fra højreside. Efter det første point server modstanderen de næste to point osv.
Tie-break bliver vundet af det par som først opnår 7 point med minimum difference på to (f.eks. 7-5).

Hvis der skulle opstå lighed, spiller man videre indtil et par har differencen på to.

‍Serv

Hvert point starter med serv. Man har ret til én førsteserv - hvis den fejler, har man ret til én andenserv. Serven skal være underhåndsserv.

Bolden skal altid hoppe/slås i jorden (med hånden) bagved linjen, inden man rammer bolden med battet.
Servelinjen må ikke berøres med fødderne. Serveren skal som minimum have én fod i kontakt med jorden.
Serveren må kun slå til bolden ved bæltestedet eller herunder. Aldrig over!

Bolden skal ramme inde i modstanderens servefelt (diagonalt)eller på linjen. Hvis bolden rammer servefeltet og hopper op på glasvæggene før hop nummer to på jorden er serven god. Hvis bolden rammer servefeltet og hopper op på metalhegnet før hop nummer to på jorden er serven fejl.

‍Servemodtagelse

Bolden skal ramme servefeltet én gang inden man returnerer bolden.
Man kan også vente med at slå til bolden, til den har ramt glasvæggen, bare den ikke rammer jorden 2 gange.

‍Generelt

Bolden må gerne ramme bagvæggene flere gange, bare den først har rørt jorden én gang. Man må aldrig slå til bolden 2 gange i træk, og bolden må ikke ramme jorden 2 gange i træk på samme side af nettet.
Man må ikke skyde bolden tilbage til modstanderen, før den er kommet over netkanten.

Man benytter indendørssko - helst Padel sko, eller tennis-lignende sko.

Historie

Padel blev opfundet af Enrique Corcuera i Acapulco, Mexico, i slutningen af ​​60’erne. Efter udvidelsen i de latinamerikanske lande og Spanien begyndte det at blive populær i USA og Europa.

Padel er i dag en af de mest populære sportsgrene i Spanien. Man anslår at padel er den største sportsgren efter fodbold. I vores naboland Sverige, er padel også begyndt at blive populært; man regner med, at der i dag er knap 300 baner, hvor man kan spille padel.

Den første professionelle padelturnering startede i 2005 under navnet Padel Pro Tour (PPT), og i 2012 blev World Padel Tour (WPT) startet, hvilket i dag er den største professionelle konkurrence i denne sport. I 2018 blev World Padel Tour afholdt i Båstad i Sverige. Danmark har også i 2018 fået et landshold, der dog ikke deltog ved WPT i Båstad.

| Indlæst: 29/03/24 - 06:06:38 | Din IP er: 52.90.235.91 | Valid XHTML 1.1 | Valid CSS | Login | Besøg: 384683 |